
Rondom de Nationale Klimaatweek laten we een aantal Klimaatsupporters aan het woord over duurzame initiatieven in hun bedrijf. Wat drijft hen en wat doen deze bedrijven precies voor een beter klimaat? Deze week: Klimaatsupporters en duurzame initiatieven.
Klimaatsupporters Lidl, Chocolatemakers, Merosch en Stichting Zwembaden komen in actie voor een beter klimaat. Van elektrisch transport tot hergebruiken, maar ook door anders te denken. Met opvallende initiatieven zoals brood hergebruiken voor kippenvoer of grind dat CO2 opslaat, zetten deze bedrijven zich in voor een duurzaam Nederland. Bekijk de video voor meer opvallende inspiratie!

Klimaatsupporter GeoFort is een interactief museum, gevestigd op een forteiland in Herwijnen. Alles draait hier om de toekomst van de aarde. Willemijn Simon van Leeuwen is naast oprichter en directeur van GeoFort ook Klimaatburgemeester van de gemeente West Betuwe. Zij vertelt hoe GeoFort thema's als klimaatverandering, energietransitie, big data en voedselinnovatie op een speelse manier aanbiedt aan de (jonge) bezoekers.

Kleurrijk Groen is een programma van Bureau Wijland. Het doel is om de betrokkenheid bij duurzaamheid te verbreden, vooral onder mensen met een migratieachtergrond. Het initiatief werd opgericht door directeur Qader Shafiq, die constateerde dat duurzaamheid vaak beperkt blijft tot een kleine, hoogopgeleide groep. Kleurrijk Groen wil laten zien dat duurzaamheid van en voor iedereen is. Programmacoördinator Jitske Broers vertelt hoe Kleurrijk Groen wil laten zien dat duurzaamheid van en voor iedereen is.

“We weten allemaal dat het klimaat en duurzaamheid echt een belangrijk thema is. Maar ik vind dat we teveel naar de consumenten en politiek kijken, terwijl het bedrijfsleven bijvoorbeeld de meeste energie consumeert. Als Chocolatemakers kunnen wij een voorbeeld zijn en een positieve rol spelen. Wij zijn graag onderdeel van de oplossing. In onze bedrijfsvoering en werkwijze zie je dat helemaal terug.

Vivera is een echte pionier op het gebied van plantaardige producten. Inmiddels bestaan we al dertig jaar in Nederland en zijn we hier marktleider. Daarnaast vind je onze producten in maar liefst 25 landen in Europa. Ook daar willen we bij de leidende merken gaan horen.