‘In 2005 liep ik tegen een vervallen fort van de Hollandse Waterlinie aan, figuurlijk dan. Het leek me leuk om daar een interactief museum van te maken, waarin ik mijn achtergrond in cartografie en geodata kwijt kon. In zeven jaar tijd is het fort verbouwd, met hulp van veel andere mensen. Twaalf jaar na de opening trekken we ruim 100.000 bezoekers per jaar, voornamelijk basis- en middelbare scholieren. We hebben ons daarmee ontwikkeld tot een populair doe-museum in de categorie Nemo, Beeld en Geluid en Naturalis.

Zelf doen en ervaren

GeoFort is een museum over de toekomst. En de toekomst kun je niet in een vitrinekast stoppen, dus draait het bij ons allemaal om zelf doen. De thema’s klimaatverandering, energietransitie, big data, biodiversiteit en voedselinnovatie staan centraal. We vertellen geen doemscenario’s, maar brengen die thema’s op een positieve en leuke manier naar voren. Je kunt een lift instappen, diep de aarde in, verdwalen in het klimaatdoolhof of de hoogste toren bouwen die tegen een aardbeving kan. Daarnaast vinden we Minecraft te gek. Omdat het leuk is én omdat het een waanzinnig goed spel is voor de ontwikkeling van ruimtelijk denken bij kinderen. Als je dingen ervaart, snap je hoe ze werken. Fietsen leer je ook niet uit een boek.

NKW-Website afbeeldingen GeoFort-604x362px_01@2x

De jeugd heeft de toekomst

Als je snapt hoe iets werkt én het leuk vindt, krijg je ook een bepaalde mate van urgentie. Die willen we graag oproepen bij mensen, want de toekomst van de aarde staat natuurlijk wel degelijk op het spel. Daarvoor kunnen we ons het best richten op kinderen en jongeren; zij zíjn de toekomst en zij kunnen de toekomst beïnvloeden en mede bepalen. Op deze thema’s zie je vaak dat jongeren hun ouders beïnvloeden, bijvoorbeeld op het gebied van voeding of vliegen. We geven onze bezoekers ook mee dat we een slim en innovatief land zijn. Er zijn genoeg knoppen waaraan we nog kunnen draaien om ons toekomstperspectief te verbeteren.

NKW-Website afbeeldingen GeoFort-604x362px_03@2x

Toekomstclub

Het woord klimaat of klimaatverandering gebruik ik het liefst zo min mogelijk. Ik merk dat het bij sommige mensen negatieve associaties oproept. Ik heb het liever over de toekomst van de aarde. We hebben in 2024 de Toekomstclub opgericht. Dat idee is ontstaan uit de Nationale Klimaatweek en mijn rol als Klimaatburgemeester. Ons doel: een toekomstambassadeur in elk dorp in West Betuwe. GeoFort begeleidt deze jeugdige ambassadeurs, waarbij dóén centraal staat; elke maand doen we iets leuks. We zijn al op pad geweest met een boswachter en een dijkgraaf. Ook bezochten we een energiecoöperatie, waar vrachtwagens ook elektrisch rijden.

NKW-Website afbeeldingen GeoFort-604x362px_02@2x

Focus op scholen

Vanuit GeoFort werken we veel samen met scholen. Er zijn scholen die ons vanuit zichzelf bezoeken, maar genoeg scholen weten ons nog niet te vinden. We willen ook scholen bereiken waar kinderen nog niet zoveel met de toekomst van de aarde bezig zijn. Vaak zijn dat kinderen uit gezinnen die het niet breed hebben en soms letterlijk bezig zijn met overleven. Met diverse programma’s proberen we ook die scholen hier te krijgen. Zodra scholen zijn geweest, boeken ze voor het jaar erna weer. Zelf ontdekken en zelf doen – dat maakt kinderen gewoon ontzettend enthousiast. Ondanks alle doemscenario’s zie ik de toekomst positief tegemoet!’

Meer lezen

"We willen bij elke bezoeker een vlammetje voor de natuur ontsteken of extra aanwakkeren"

“Terra Maris is hét museum voor natuur en landschap van Zeeland. Onze naam betekent: land van de zee. Die past perfect bij onze locatie. We zijn gevestigd in het prachtige natuurgebied De Manteling van Walcheren; dit ligt tussen Oostkapelle en Domburg, vlak bij het strand. Voor het klimaat en de biodiversiteit is het van groot belang dat we de gevarieerde natuur van Zeeland in stand houden. Daarom is het onze missie om bij elke bezoeker een vlammetje voor de natuur te ontsteken of extra aan te wakkeren. Op die manier creëren we bij steeds meer mensen draagvlak om de natuur te beschermen. We focussen ons vooral op gezinnen en basisscholen. Jaarlijks ontvangen wij 3.000 leerlingen, op een totaal van 40.000 bezoekers.

Lees verder

Vivera, Lotte Dreves

Vivera is een echte pionier op het gebied van plantaardige producten. Inmiddels bestaan we al dertig jaar in Nederland en zijn we hier marktleider. Daarnaast vind je onze producten in maar liefst 25 landen in Europa. Ook daar willen we bij de leidende merken gaan horen.

Lees verder

“Duurzaamheid is van en voor iedereen”

Kleurrijk Groen is een programma van Bureau Wijland. Het doel is om de betrokkenheid bij duurzaamheid te verbreden, vooral onder mensen met een migratieachtergrond. Het initiatief werd opgericht door directeur Qader Shafiq, die constateerde dat duurzaamheid vaak beperkt blijft tot een kleine, hoogopgeleide groep. Kleurrijk Groen wil laten zien dat duurzaamheid van en voor iedereen is. Programmacoördinator Jitske Broers vertelt hoe Kleurrijk Groen wil laten zien dat duurzaamheid van en voor iedereen is.

Lees verder

CO2-besparing inzichtelijk maken voor alle gebruikers

Op Marktplaats geven mensen hun spullen een nieuw leven. Marktplaats maakt inzichtelijk hoeveel CO2-uitstoot gebruikers van het platform potentieel besparen door tweedehands in plaats van nieuwe items te kopen. Het bedrijf doet dat door een gemiddelde besparing per categorie weer te geven. Rick Verkuyl, Sustainability Officer bij Marktplaats, vertelt waarom ze dit doen én hoe dit in zijn werk gaat.

Lees verder

Deel deze pagina