
De feestdagen draaien vaak om samenzijn, lekker eten en cadeaus – gezellig, maar niet altijd duurzaam. Dat kan anders, dacht gemeente Harderwijk. Zij organiseren in november de Duurzame Feestdagenmarkt. We spreken Anouk Kelhout en Tom Meuwissen (gemeente Harderwijk) over hun aanpak.
In Harderwijk bestond al enkele jaren de Week van Duurzaamheid. Deze werd traditiegetrouw in oktober georganiseerd door de gemeente, samen met energiecoöperatie Endura en partners in de stad, zoals het lokale repaircafé. Hoewel de week succesvol was, bleek het lastig om een breed en divers publiek te bereiken.
De komst van de Klimaatweek bracht nieuwe energie en een mooie kans om gebruik te maken van de landelijke campagne en publiciteit. Zo ontstond het idee voor de Duurzame Feestdagenmarkt.
Een nieuwe doelgroep bereiken
“We zijn altijd op zoek naar goede manieren om inwoners te bereiken. Er komen wel bewoners naar ons toe, naar ons duurzaamheidsloket bijvoorbeeld. Maar dat loopt niet storm”, vertelt Tom. Een andere aanpak is nodig, eentje waarbij ook bewoners bereikt worden die niet met duurzaamheid bezig zijn. “De Klimaatweek heeft zo’n brede aanpak. En de feestdagen, die raken iedereen. We zagen een mooie kans om inwoners via de Duurzame Feestdagenmarkt op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met het onderwerp.”
Feestdagen in een duurzaam jasje
Anouk licht toe: “De Duurzame Feestdagenmarkt laat zien hoe je de feestdagen op een duurzame(re) manier kunt aanpakken. Er zijn kookworkshops waar je plantaardige gerechten leert koken voor het kerstdiner, er is tweedehands feestkleding te koop en je kan er klimaatvriendelijke kerststukjes maken. Ook voor de kinderen zijn er leuke activiteiten, zoals het versieren van kerstballen. Het repaircafé helpt je met het opknappen van je gourmetstel. Ook de energiecoaches van energiecoöperatie Endura zitten klaar om je te helpen met al je energiebesparingsvragen.”
Gezamenlijke communicatie-aanpak
In totaal doen er veertien lokale ondernemers en maatschappelijke instellingen aan de markt mee. Anouk: “ik ben al sinds begin juni met de organisatie bezig. Ik ben op bezoek geweest bij een paar ondernemers, om kennis te maken en ideeën uit te wisselen.” Tom vult aan: “de samenwerkingspartners vormen ook een belangrijk onderdeel van de communicatie-aanpak. Via hun nieuwsbrieven en flyers wordt de markt onder de aandacht gebracht van heel veel inwoners.”
Klimaatburgemeester in actie
Harderwijk heeft het geluk om een actieve Klimaatburgemeester te hebben. Tom vertelt: “onze Klimaatburgemeester is heel actief binnen de gemeente. Met haar eigen bedrijf en als lid van de energiecoöperatie. Ze heeft ook wel eens in opdracht van de gemeente een project ontwikkeld.”
Zo doet de gemeente Harderwijk op verschillende manieren mee met de Klimaatweek.
De volgende editie van de Duurzame Feestdagen Markt vindt plaats op 12 november van 13:00-17:00 op de Rietmeen in Harderwijk.
Tips om zelf aan de slag te gaan
Denk je erover om zelf een Duurzame Feestdagenmarkt tijdens de Klimaatweek te organiseren? Volg dan de tips van Anouk en Tom:

In januari 2021 verscheen het nationaal plan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) ‘Opdrachtgeven met ambitie, inkopen met impact’. Dit is de aanpak vanuit zeven departementen binnen het Rijk, waarmee zij de gezamenlijke inkoopkracht van de Nederlandse overheden (zo’n 85 miljard euro per jaar) beter willen gaan inzetten voor duurzame, circulaire en sociale doelen. Roald Lapperre (directeur-generaal Milieu en Internationaal bij het ministerie van IenW) en Marieke van Wallenburg (directeur-generaal Overheidsorganisatie bij het ministerie van BZK) vertellen ons over hun gezamenlijke drijfveren én verantwoordelijkheid op dit thema.

Samen zorgen voor een duurzaam Delft, om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. Daar streeft de Klimaatgemeente Delft naar. Maar hoe zorg je dat alle Delftse inwoners en ondernemers daar óók aan bijdragen? Niek Stukje, communicatieadviseur bij de gemeente Delft, vertelt over de succesvolle Delftse Klimaatweek in 2024.

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom de verduurzaming van de bedrijfsvoering van het Rijk, ook als je onderweg bent of even geen tijd hebt om een artikel te lezen? Goed nieuws! Vanaf nu is er de Denk Doe Duurzaam Podcast.

Klimaatverandering is een urgente uitdaging met grote gevolgen. Er moet nog veel gebeuren om de afgesproken klimaatdoelen te behalen. Om nog meer burgers en organisaties te inspireren zich in te zetten voor een beter klimaat, organiseren we ieder jaar de Nationale Klimaatweek. Naast de Nationale Klimaatweek is er ook de landelijke campagne 'Zet ook de knop om'.