In Harderwijk bestond al enkele jaren de Week van Duurzaamheid. Deze werd traditiegetrouw in oktober georganiseerd door de gemeente, samen met energiecoöperatie Endura en partners in de stad, zoals het lokale repaircafé. Hoewel de week succesvol was, bleek het lastig om een breed en divers publiek te bereiken.

De komst van de Klimaatweek bracht nieuwe energie en een mooie kans om gebruik te maken van de landelijke campagne en publiciteit. Zo ontstond het idee voor de Duurzame Feestdagenmarkt.

Een nieuwe doelgroep bereiken

“We zijn altijd op zoek naar goede manieren om inwoners te bereiken. Er komen wel bewoners naar ons toe, naar ons duurzaamheidsloket bijvoorbeeld. Maar dat loopt niet storm”, vertelt Tom. Een andere aanpak is nodig, eentje waarbij ook bewoners bereikt worden die niet met duurzaamheid bezig zijn. “De Klimaatweek heeft zo’n brede aanpak. En de feestdagen, die raken iedereen. We zagen een mooie kans om inwoners via de Duurzame Feestdagenmarkt op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met het onderwerp.”

thumbnail_IMG_0603

Feestdagen in een duurzaam jasje

Anouk licht toe: “De Duurzame Feestdagenmarkt laat zien hoe je de feestdagen op een duurzame(re) manier kunt aanpakken. Er zijn kookworkshops waar je plantaardige gerechten leert koken voor het kerstdiner, er is tweedehands feestkleding te koop en je kan er klimaatvriendelijke kerststukjes maken. Ook voor de kinderen zijn er leuke activiteiten, zoals het versieren van kerstballen. Het repaircafé helpt je met het opknappen van je gourmetstel. Ook de energiecoaches van energiecoöperatie Endura zitten klaar om je te helpen met al je energiebesparingsvragen.”

Gezamenlijke communicatie-aanpak

In totaal doen er veertien lokale ondernemers en maatschappelijke instellingen aan de markt mee. Anouk: “ik ben al sinds begin juni met de organisatie bezig. Ik ben op bezoek geweest bij een paar ondernemers, om kennis te maken en ideeën uit te wisselen.” Tom vult aan: “de samenwerkingspartners vormen ook een belangrijk onderdeel van de communicatie-aanpak. Via hun nieuwsbrieven en flyers wordt de markt onder de aandacht gebracht van heel veel inwoners.”

Klimaatburgemeester in actie

Harderwijk heeft het geluk om een actieve Klimaatburgemeester te hebben. Tom vertelt: “onze Klimaatburgemeester is heel actief binnen de gemeente. Met haar eigen bedrijf en als lid van de energiecoöperatie. Ze heeft ook wel eens in opdracht van de gemeente een project ontwikkeld.”

Zo doet de gemeente Harderwijk op verschillende manieren mee met de Klimaatweek.

De volgende editie van de Duurzame Feestdagen Markt vindt plaats op 12 november van 13:00-17:00 op de Rietmeen in Harderwijk.

Tips om zelf aan de slag te gaan

Denk je erover om zelf een Duurzame Feestdagenmarkt tijdens de Klimaatweek te organiseren? Volg dan de tips van Anouk en Tom:

  • Kies een levendige locatie. Een plek waar bewoners al van nature komen en die omringd wordt door een breed netwerk van bewoners. Een centrale locatie is ook heel handig, maar een plek die leeft wordt ook altijd goed gevonden
  • Denk aan de kinderen! Maar vergeet ook de volwassenen niet. In Harderwijk is daarom gekozen om de markt op een woensdagmiddag te organiseren. Zo kunnen ouders of grootouders met de kinderen naar de markt komen
  • Leg van te voren goed vast welke verwachtingen je hebt van de samenwerking. Zo zorg je voor een goede balans in het aanbod naar de bewoner toe en voorkom je dat de nadruk komt te liggen op producten te verkopen
  • Zorg dat er voor de bezoekers van de markt iets te doen is. Organiseer verschillende laagdrempelige activiteiten waar bezoekers zonder aanmelding vooraf aan kunnen meedoen

Meer lezen

#DuurzameEstafette: ‘Klimaatneutraal en circulair werken is gewoon wat je anno 2021 wil doen’

In januari 2021 verscheen het nationaal plan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) ‘Opdrachtgeven met ambitie, inkopen met impact’. Dit is de aanpak vanuit zeven departementen binnen het Rijk, waarmee zij de gezamenlijke inkoopkracht van de Nederlandse overheden (zo’n 85 miljard euro per jaar) beter willen gaan inzetten voor duurzame, circulaire en sociale doelen. Roald Lapperre (directeur-generaal Milieu en Internationaal bij het ministerie van IenW) en Marieke van Wallenburg (directeur-generaal Overheidsorganisatie bij het ministerie van BZK) vertellen ons over hun gezamenlijke drijfveren én verantwoordelijkheid op dit thema.

Lees verder

"Samenwerking is dé voedingsbodem voor het succes in Delft!"

Samen zorgen voor een duurzaam Delft, om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. Daar streeft de Klimaatgemeente Delft naar. Maar hoe zorg je dat alle Delftse inwoners en ondernemers daar óók aan bijdragen? Niek Stukje, communicatieadviseur bij de gemeente Delft, vertelt over de succesvolle Delftse Klimaatweek in 2024.

Lees verder

Nieuw: de Denk Doe Duurzaam Podcast!

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom de verduurzaming van de bedrijfsvoering van het Rijk, ook als je onderweg bent of even geen tijd hebt om een artikel te lezen? Goed nieuws! Vanaf nu is er de Denk Doe Duurzaam Podcast.

Lees verder

Van bewustzijn tot actie: 'Zet ook de knop om' en Nationale Klimaatweek

Klimaatverandering is een urgente uitdaging met grote gevolgen. Er moet nog veel gebeuren om de afgesproken klimaatdoelen te behalen. Om nog meer burgers en organisaties te inspireren zich in te zetten voor een beter klimaat, organiseren we ieder jaar de Nationale Klimaatweek. Naast de Nationale Klimaatweek is er ook de landelijke campagne 'Zet ook de knop om'.

Lees verder

Deel deze pagina