
“De missie van Triodos Bank is al sinds haar oprichting hetzelfde: het geld van onze klanten inzetten voor een betere wereld. Inclusiever, meer ruimte voor natuur, een eerlijke en sociale woningmarkt, een ander voedselsysteem. Dat is onze essentie. We doen dat onder andere door kredieten te verstrekken aan uitsluitend duurzame ondernemers. In heel uiteenlopende sectoren als biologische landbouw, kunst en cultuur, energie en klimaat. Oftewel, we zien geld niet als doel op zich, maar als middel om positieve verandering te realiseren.

Husqvarna werkt graag samen met anderen voor een betere, groenere en eerlijkere wereld. Ze hebben verschillende ideeën en werken die uit. “Het platform Hugsi is door ons gemaakt. We verzamelen en delen daar data over de groen-verspreiding en gezondheid in steden en gemeenten. Dat geeft ons veel inzicht. Soms is er in een gemeente veel groen, maar is het niet verspreidt. Dan is het advies ‘verdeel je groen beter’. Zijn er parkeerplekken die niet worden gebruikt? Gebruik ze voor gras, struiken of een klein parkje”, zegt Danitsja Koster (37). Ze is Online marketeer Benelux bij Husqvarna Division. De vernieuwende producent van tuinmachines en -gereedschappen.

"Onze taak is om 24/7 stroom te kunnen leveren via ons netwerk. Zo duurzaam, veilig en betrouwbaar mogelijk. Dat doen we via land en zee. Als netbeheerder draagt TenneT bij aan de energietransitie en een beter klimaat. De windenergie die op zee opgewekt wordt bijvoorbeeld, vervoeren wij naar land. Uiteraard kijken we zorgvuldig naar de effecten op natuur en milieu. Een goede infrastructuur - waar nog grote investeringen voor nodig zijn - is daarbij essentieel."

“We weten allemaal dat het klimaat en duurzaamheid echt een belangrijk thema is. Maar ik vind dat we teveel naar de consumenten en politiek kijken, terwijl het bedrijfsleven bijvoorbeeld de meeste energie consumeert. Als Chocolatemakers kunnen wij een voorbeeld zijn en een positieve rol spelen. Wij zijn graag onderdeel van de oplossing. In onze bedrijfsvoering en werkwijze zie je dat helemaal terug.

"Een 100% CO2-neutraal zakelijk Nederland in 2030. Dát is de ambitie van Censo. Sterker nog; het is de reden dat we Censo in 2019 met meerdere duurzaamheidsexperts oprichtten. Wij maken ons oprecht zorgen over de impact van klimaatverandering. Die beperkt zich niet meer tot smeltende ijskappen en bedreigde ijsberen. Klimaatverandering destabiliseert de economie en veiligheid van landen wereldwijd. We moeten voorkomen dat er een grotere onomkeerbare situatie ontstaat. Het belangrijkste dat we kunnen doen, is in actie komen. Nu. Alleen dan kunnen we een bijdrage leveren aan een betere wereld voor de volgende generatie.