Een manier om die data te gebruiken is de ‘Groene Stad Challenge’. Husqvarna is daar medeorganisator van. Groene steden en dorpen helpen mee bij het tegengaan van klimaatverandering. En aan het herstel van de biodiversiteit. De Groene Stad Challenge helpt gemeenten met inzicht hoe ze nog groener kunnen worden. In België nam Husqvarna deel aan de actie ‘Maai mij niet’. Deze actie was opgezet om de biodiversiteit in stand te houden en deed een oproep om in de maand mei het gazon niet te maaien. Dit was een succes.

Afbeelding van Danitsja Koster van Husqvarna

“Het is niet alleen aan de consument om een duurzame machine te gebruiken”, zegt Koster. “Voor Europa vindt onze productie voor het grootste deel plaats in Europa. Om de vervoersbeweging klein te houden. Daarbij kijken we niet alleen naar geld. We willen ook het proces duurzamer maken. Er kan veel verbeterd worden, maar dat is niet altijd makkelijk. Wij werken met een groot netwerk met dealers. Zij verkopen onze producten. Als wij onze planning en organisatie aanpassen, heeft dat voor hen gevolgen. Maar we zetten stappen vooruit om een zo duurzaam mogelijk productie- en gebruiksproces te maken. Als dit niet kan, proberen we terug te geven aan de natuur. Zodat we onze footprint verkleinen. In 2025 willen we 35% minder CO2-uitstoot hebben.”

Husqvarna is een Zweeds bedrijf. In het Scandinavische land, bekend van de bossen en de meren, is de liefde voor de natuur groot. “In Zweden is het in stand houden van de natuur belangrijk. Daarom is het voor ons logisch dat ons bedrijf bezig is met duurzaamheid. We vinden het belangrijk dat de consument de duurzame keuze kan maken. We hebben goedkopere machines gemaakt voor kleine tuinen. We wilden de prijs van de accumachine en wat het kan, gelijk maken met een tuinmachine die op benzine draait. Want geld is belangrijk voor klanten. Dit is ons gelukt. We hebben nu een lijn van accumachines die lang meegaan en krachtig zijn.” 

"We willen ook het proces duurzamer maken. Er kan veel verbeterd worden, maar dat is niet altijd makkelijk."

Het is belangrijk om duurzame producten te maken. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten ze ook gaan kopen? Koster: “In de Benelux communiceren we voor mensen met kleine tuinen bijna alleen maar over accumachines en robotmaaiers. We denken dat wanneer een machine een sterke accu heeft, dit een belangrijke reden is om voor de machine te kiezen. Dus lichten we dit uit. Door dit uit te lichten en de argumenten voor een benzinemachine nauwelijks te communiceren, hopen we mensen te overtuigen dat die accumachine echt iets voor hen is.”

Dan is er ook nog de professionele markt. Het goed beheren van bossen heeft veel aandacht nodig omdat we ermee samenleven. Hoe maken we dit duurzamer? “Daar zijn andere dingen belangrijk. Denk aan het doel en de kracht van het gereedschap. Machines die op benzine draaien zijn op dit moment krachtiger. We werken hard aan het maken van gereedschap op accu’s voor professionals. We testen het in de praktijk. Bijvoorbeeld met kettingzagen. Sommigen komen in de buurt van benzinezagen, dat is een bijzondere ontwikkeling. We willen steeds meer duurzame producten maken. Makkelijk te gebruiken, zuinig, weinig geluid en duurzaam. Je kunt geen natuurliefhebber zijn en er vervolgens niet duurzaam mee omgaan. Die combinatie is voor ons logisch.”

Meer lezen

Merlijn van Vliet, E-Flight

"In mei zijn we begonnen met E-Flight Academy, de eerste operationele elektrische vliegschool van Europa. We leiden piloten op die elektrisch willen vliegen, maar ook al bestaande piloten die dat graag willen gaan doen. Er is ontzettend veel vraag naar. Op dit moment hebben we 25 studenten en al meer dan 250 proefvluchten gemaakt."

Lees verder

Rodney Nikkels, Chocolatemakers

“We weten allemaal dat het klimaat en duurzaamheid echt een belangrijk thema is. Maar ik vind dat we teveel naar de consumenten en politiek kijken, terwijl het bedrijfsleven bijvoorbeeld de meeste energie consumeert. Als Chocolatemakers kunnen wij een voorbeeld zijn en een positieve rol spelen. Wij zijn graag onderdeel van de oplossing. In onze bedrijfsvoering en werkwijze zie je dat helemaal terug.

Lees verder

Verduurzamen doe je samen

Rondom de Nationale Klimaatweek laten we een aantal Klimaatsupporters aan het woord over duurzame initiatieven in hun bedrijf. Wat drijft hen en wat doen deze bedrijven precies voor een beter klimaat? Deze week: Klimaatsupporters en duurzame ketens.

Lees verder

Jan Post, Reparatiewinkel PartsNL

“Ik wil het wel laten maken, maar wat kost het? Dat is de meest gestelde vraag als mensen onze reparatiewinkel PartsNL in Ede binnenlopen. Gelukkig hebben zij dan al de mindset dat ze iets willen laten repareren. En vaak loont dat ook echt. Want waarom zou je een apparaat van een paar jaar weggooien, terwijl er een klein onderdeeltje, wat 1% van het apparaat uitmaakt, defect is. Van tv’s en computers tot smartphones en autosleutels, we doen werkelijk alles. Laatst zelfs nog een heuse Jägermeistertap. Dat vonden mijn collega’s erg interessant, want dat was weer eens wat anders.

Lees verder

Deel deze pagina